کاغذ پزشکی نوار قلب

الکترو کاردیوگرام - که به اختصار EKG یا ECG – نامیده میشود آزمایشاتی است که فعالیت های الکتریکی ضربان قلبی را اندازه گیری کرده و با هر ضربه، یک ضربه الکتریکی (یا "موج") از طریقه ی قلب حرکت می کند. این موج موجب تحریکات عضله میشود که فشار خون را از قلب خالی کند.  یک ضربان قلب طبیعی در ECG زمان بندی شدن عضلات بالا و پایین را نشان می دهد.

دهانه ی سمت راست و چپ یا عضلات بالا موج اول را مه به نام "موج P " نیز می نامند - پس از یک خط صاف وقتی که امپدانس الکتریکی به عضلات پایین تر می رود. عضله ی میانی یا بطن راست و چپ موج بعدی را "مجموعه " QRS " موج نهایی یا "موج T " است را نشان دهنده بهبود الکتریکی یا بازگشت به حالت استراحتی برای بطن است.
کاغذهای پزشکی که به کاغذهای اورژانس شناخته می شوند به صورت مدرج تولید می شوند این نوع کاغذها مجموعه بزرگی هستند که از زیر مجموعه های کوچکتری تشکیل شده است. یکی از زیر مجموعه های آن کاغذ شطرنجی با نام کاغذ نوار قلب می باشد که دارای مربع های کوچک و بزرگی است که هر 5 مربع کوچک یک مربع بزرگ آن را تشکیل می دهند و به دو صورت رول و کتابی تولید می شوند. مواد اولیه به کار رفته برای این محصول باید از مواد مرغوب باشد که معمولاً برندهای معتبر در زمینه کیفیت تمام تلاش خود را می‌ کنند و کیفیت محصول برایشان اهمیت فوق‌ العاده‌ای دارد و هدف آن ها کسب رضایت مشتریان است چون رضایت مشتریان با کسب درآمدشان ارتباط مستقیمی دارد یعنی هر چقدر رضایت مشتری بیشتر باشد درآمد بیشتری نصیب شرکت تولید کننده می گردد. یکی از نمونه از کاغذهای نوار قلب که توسط برند سونومد، تی جی اس ، پی ای بی ، پاپیروس ، اکوچار ،... به تولید می رسد رول کاغذ  برای قرار گرفتن در دستگاه الکتروکاردیوگراف مورد استفاده قرار می‌گیرد تا این دستگاه جریان الکتریکی که توسط قلب تولید می شود را گرفته و ثبت نماید .
 

چرا نوار قلب انجام می شود ؟ ECG دو نوع اطلاعاتی را ارائه می دهد. اول، با اندازه گیری فاصله ی زمانی در ECG، پزشک می تواند تعیین کند که چه مدت طول موج الکتریکی برای عبور از قلب فرد  طول میکشد.  اگر فعالیت های الکتریکی طبیعی یا آهسته، سریع یا نامنظمی باشند، پیدا کردن مدت زمانی که یک موج از یک قسمت از قلب فرد به سمت بعدی آن حرکت می کند را نشان می دهد

 دوم، اینکه با اندازه گیری کردن میزان فعالیت الکتریکی که از طریقه ی عضله قلب عبور می کند، یک متخصص قلب ممکن است بتواند اطلاعاتی در مورد اینکه آیا بخشی از قلب بیش از حد بزرگ است و یا بیش از حد کار می کند.

چه اتفاقاتی در جریان الکترو کاردیوگرام رخ می دهند ؟ یک تکنسین کار با دستگاه نوار قلب 10 عدد الکترود با پد هایی چسبنده را به پوست سینه، بازوها و پاها اضافه می کند. اگر شما یک آقا هستید، ممکن است لازم باشد موهای سینه خود را تراشیده کنید تا ارتباطی بهتربا پوست برقرار شود.
در حین آزمایش کردن، بر روی  شما در حالی که در یک رایانه یک تصویر، بر روی کاغذ گرافیکی، از ضربه های الکتریکی که از طریقه ی قلب شما حرکت می کنند، درست می شود. این یک  EKG "استراحت " نامیده می شود، اگر چه همان آزمون ممکن است برای بررسی قلب شما در هنگام ورزش نیز استفاده شودحدود 10 دقیقه نیز طول می کشد تا الکترود ها را ببندید و آزمایش را کامل کنید، اما ضبط واقعی فقط چندین ثانیه طول می کشد.

کاغذ کتابی نوار قلب

دکتر شما الگوهای ECG شده ی شما را در پرونده تان نگه می دارد تا بتواند آنها را با آزمایشاتی که در آینده ای نزدیک دریافت می کنید مقایسه کند.

کاغذ کتابی تست ورزش

کاغذ کتابی تست ورزش در دونوع بسته بندی ۱۵۰ و ۲۵۰ برگ در ابعاد به طول ۲۱۰و۲۹۰میلی متر وعرض ۱۴۰و ۲۱۰میلی متری وجود دارد . کاغذ تست ورزش به صورت کتابی موجوداست . تست ورزش که یک روش غیر تهاجمی است از این تست برای تاثیر ورزش بر انواع بیماری هایی از جمله بیماری عروق کرونر قلب،شناسایی علت های درد قفسه سینه ،شناسایی کردن میزان فعالیت های ایمنی بدن ،تشخیص بیماری های قلبی و مشکلات قلبی و عروقی می‌پردازند. مراحل انجام تست : برای انجام این تست در مرحله ی اول  پزشک ضربان قلب و فشار خون و نوار قلب بیمار را چک می‌کند . درمرحله ی بعد پزشک سرعت تردمیل را تنظیم می‌کند وبیمار روی آن راه می‌رود. در مراحل بعد بیمار در درجه هایی که توسط پزشک کنترل می‌شود روی تردمیل راه می‌رود و پزشک هم همزمان دوباره ضربان قلب و فشار خون را چک می‌کند تا مشخص شود که با افزایش فعالیت های بدنی قلب فرد چگونه کار می‌کند.

برخی از ویژگی های کاغذ دستگاه تست ورزش :

●کاغذ تست ورزش در تمامی مراکز قلب و عروق به ویژه در بیمارستان ها ، مطب ها،کلینیک ها و...مورد استفاده قرار می‌گیرد.

●این کاغذ مقاومت بالایی داشته و همچنین در در هنگام چاپ تصویر وضوح بالایی دارد .

●از دیگر ویژگی های این کاغذ مقاومت زیاد در برابر رطوبت بالا است .

●این کاغذ لبه های صافی دارد و دمای مناسب برای نگه داری ان بین ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می‌باشد.

●برای اینکه محصول دوام بیشتری داشته باشد باید دور از نور خورشید نگه داری شود.

کاغذ الکترو کاردیوگراف

دستگاه الکترو کاردیوگراف امواجی که از سوی قلب منتشر می‌شود را برروی کاغذ مخصوصی که به صورت شطرنجی بوده و از مربع های ریز و درشت تشکیل شده رسم می‌کند. دراین کاغذ مربع های ریز یک‌میلی متر طول دارد که بعد از هر ۵ مربع یک خط سیاه آن ها را جدا کرده و در نهایت هر ۲۵ مربع ریز یک مربع درست را به وجود می‌آورد. محور افقی که روی کاغذ الکترو کاردیو گراف است نشان دهنده ی زمان و محور عمودی شدت جریان را نشان می‌دهد. دستگاه الکترو کاردیوگراف تغییرات قلب را با سرعت ۲۵ میلی متر بر ثانیه نشان می‌دهد. یعنی هر یک از مربع های یک میلی که در محور افقی قرار دارد ۰۴/ ثانیه و هر مربع۵ میلی متری۲/.ثانیه است . د ر صورتی که توان الکتریکی وجود نداشته باشد نوار قلب یک خط مستقیم را نشان می‌دهد که به این خط راست ایزوالکتریک میگویند .

انواع آزمونهای EKG

علاوه بر استاندارد EKG، پزشک شما ممکن است انواع دیگر را توصیه کند:

مانیتور Holter

 این یک EKG قابل حمل است که فعالیت الکتریکی قلب شما را برای 1 تا 2 روز، 24 ساعته در کل روز بررسی می کند. پزشک شما ممکن است آن را پیش بینی نیز کند در صورتی که مشکوک باشد که ریتم قلب غیر طبیعی داشته باشید، شما دارای مشکلات قلبی هستید یا میزان فشار جریان خون به عضله قلب شما کافی نیست.

استانداردها

دستگاه های الکترو کاردیوگراف به شکل استاندارد شده با سرعتی معادل ۲۵ میلی ‌متر در ثانیه اتفاقات الکتریکی قلب را ثبت می‌کنند. پس هر مربع یک میلی ‌متری بروی محور افقی، معادل ۰۴/۰ ثانیه  و هر مربع ۵ میلی معادل ۲/۰ ثانیه می‌باشد.

دستگاه های الکترو کاردیوگراف به شکل استاندارد، به نوعی تنظیم شده اند که یک جریان الکتریکی با دامنه ی ولتاژی یک میلی ‌ولتی، موجی به مقیاس ۱۰ میلی‌متر را بر روی کاغذ الکترو کاردیوگرام رسم خواهند کرد. بدین ترتیب که هر مربع کوچکتر بر روی محور عرضی آن، معادل ۱/۰ میلی ‌ولت و هر یک از مربع های بزرگ معادل ۵/۰ میلی‌ ولت می‌باشند

تولید کننده کاغذ نوار قلب

تولید کنندگان کاغذ نوار قلب به چشم انداز سلامت جامعه می نگرند و به ماموریت و رسالت خود در حوزه محصولات پزشکی می باشند.شرکت آریا طب با تولید کننده های کاغذ نوار قلب همکاری داشته و سعی بر در اختیار قرار دادن محصولات به کادر درمان عزیز است.

نمایندگی فروش کاغذ نوار قلب

نمایندگی فروش کاغذ نوار قلب یکی از نمایندگی هایست که ما مفتخر به داشتن این نمایندگی هستیم.